Live radio
Ἔλευση τοῦ τιμίου λειψάνου τῆς Ὁσίας Σοφίας καί μνημόσυνο γιά τήν Μικρασιατική Καταστροφή στήν Ι.Μ. Καστορίας

Τούς σφαγιασθέντας προγόνους μας κατά τήν Μικρασιατική Καταστροφή, τίμησε σήμερα Κυριακή μετά τήν Ὕψωση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἡ Ἱερά Μητρόπολις Καστορίας στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Νικάνορος.

Τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς, κατά τήν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, ὑποδέχτηκε στά προπύλαια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, τήν Τιμία Κάρα τῆς Ὁσίας Σοφίας, ἡ ὁποία ὡς «θύμα» προσφυγιᾶς τῆς Μικρασιατικῆς Καταστροφῆς, τῆς Γενεοκτονίας τοῦ Πόντου, κατέφθασε στήν Κλεισούρα τῆς Καστοριᾶς. Τήν Τιμία Κάρα μετέφερε στήν πόλη τῆς Καστοριᾶς, ἡ Καθηγουμένη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου Κλεισούρας, Γερόντισσα Ἐφραιμία.

Στήν συνέχεια τελέσθηκε ἡ Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία ἀπό τόν Σεβασμιώτατο κ. Καλλίνικο, τούς ἱερεῖς τῆς Ἐνορίας π. Ἐλευθέριο καί π. Βασίλειο καί τόν διάκονο τῆς Ι. Μητροπόλεως π. Παντελεήμονα. Στήν Θεία Λειτουργία παρεβρέθηκαν ἡ Ἀντιπεριφερειάρχης κ. Δέσποινα Κοζατσάνη, ὁ Ἀντιδήμαρχος Καστορίας κ. Στέλιος Φουληρᾶς, οἱ ἐπικεφαλῆς τῶν ἐνστόλων Συνταγματάρχης κ. Θωμάς Γεωργιάδης, ὁ Ἀστυνομικός κ. Νικόλαος Ἔξαρχος, ὁ Πύραρχος κ. Ἰωάννης Ἀμανατίδης, μέλη τῶν συλλόγων Ἀπολλωνιαδιτῶν και Κύζικος παραδοσιακά ντυμένοι, καί πολλοί χριστιανοί.

Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του, ἔλαβε ἀφορμή ἀπό τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ «ὅς δ᾽ ἄν ἀπολέσῃ τήν ἑαυτοῦ ψυχήν ἕνεκεν ἐμοῦ καί τοῦ εὐαγγελίου, οὗτος σώσει αὐτήν», καί εἶπε ὅτι ὑπάρχουν δύο τρόποι ζωῆς, ὁ ἐφήμερος καί ὁ αἰώνιος. Ὅποιος ζεῖ μέ τόν ἐφήμερο τρόπο ζωῆς, φροντίζει γιά τά ὀγδόντα, κατά μέσον ὅρο, χρόνια τῆς βιολογικῆς του ζωῆς, τήν ὁποία χάνει ἀμέσως μέ τόν θάνατο. Ὅποιος ζεῖ μέ τόν αἰώνιο τρόπο ζωῆς, θυσιαζόμενος γιά τήν ἐφαρμογή τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ, προγεύεται τῆς αἰωνιότητας ἤδη πάνω στήν γῆ. Ἀνέγνωσε δέ χαρακτηριστικό χωρίο ἀπό τίς γραφές τοῦ ἁγίου Σιλουανοῦ. Αὐτό ἀποδεικνύεται μέ τά ἀμέτρητα παραδείγματα τῶν Ἁγίων, ὅπως τῆς ἁγίας Σοφίας καί τῶν τριῶν θυγατέρων της Πίστεως, Ἐλπίδος καί Ἀγάπης, καί τῆς ὁσίας Σοφίας τῆς Κλεισούρας πού δίδασκε τήν ὑπομονή συνδέοντάς την μέ τήν χαρά καί τήν λάμψη.

Πρίν τήν ἀπόλυση τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ὁ Σεβασμιώτατος εὐλόγησε τά ἑορταστικά κόλλυβα τῆς Ὁσίας Σοφίας τῆς Κλεισούρας καί τῆς Ἁγίας μάρτυρος Σοφίας καί τῶν τέκνων της Ἐλπίδος, Πίστεως καί Ἀγάπης.

Ἀμέσως μετά, τελέσθηκε τό Ἱερό Μνημόσυνο γιά τούς σφαγιασθέντες πατέρες καί ἀδελφούς, Ἕλληνες προγόνους μας κατά τήν Μικρασιατική Καταστροφή.

Μετά τήν τέλεση τοῦ Μνημοσύνου,  ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέφερε:

«Θρηνοῦμε γιά τήν Μικρασιατική Καταστροφή, γιά τίς γενοκτονίες τῶν Ὀρθοδόξων πληθυσμῶν τῆς Ἀσίας.

Δέν ξεχνᾶμε:

­-Ὅτι οἱ γενοκτονίες, ἐθνοκαθάρσεις ἔγιναν ἀπό τήν ἐπικράτηση τοῦ Ἔθνους Κράτους ἀπό τήν Εὐρώπη καί στήν Ἀνατολή.

-Ὅτι σύμβουλοι τῶν ἐθνοκαθάρσεων ἦταν οἱ φωτισμένοι Εὐρωπαῖοι.

-Ὅτι Μικρά Ἀσία σημαίνει Ρωμηοσύνη, δηλαδή Ἑλληνισμός καί Ὀρθόδοξη Πίστη.

Μᾶς ἀνησυχεῖ τό γεγονός, ὅτι σύγχρονοι ἱστορικοί καί ἡγέτες ἀγνοοῦν τήν διαχρονική ἱστορία τοῦ Ἑλληνισμοῦ, καί ἐπικεντρώνουν τήν προσοχή τους σχεδόν ἀποκλειστικά στά γεγονότα πού διχάζουν τούς Ἕλληνες, τούς δύο τελευταίους αἰῶνες, καί κυρίως τόν εἰκοστό αἰώνα.

Μᾶς ἀνησυχεῖ τό γεγονός ὅτι ὁ διχασμός τρέφει τόν ἀνταγωνισμό γιά τήν διαχείριση τῆς ἐξουσίας τῆς Πατρίδας μας. 

Μᾶς ἀνησυχεῖ τό γεγονός ὅτι μέσα στούς πολιτικούς ἀνταγωνισμούς, προσπαθοῦν νά μπλέξουν καί τήν Ἐκκλησία, ἡ ὁποία ἦταν καί θά παραμείνει ἑνωτικός παράγοντας τῆς ταυτότητας τῆς Πατρίδας μας. 

Στήν μνήμη τῆς Μικρασίας, ὀφείλουμε:

Ὡς Ἔθνος νά ἐλευθερώσουμε τήν ἱστοριογραφία μας ἀπό ἀγκυλώσεις καί ἀπό πλαστογραφίες πού ἔχουν ἐπιβληθεῖ μεθοδικά ἀπό ξένες ἱστοριογραφίες.

Ὡς Ἐκκλησία ὀφείλουμε νά φυλάξουμε ἀνόθευτη τήν θεολογία τῶν Πατέρων μας τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων, τῶν Καππαδοκῶν Πατέρων μας, τῶν Νεομαρτύρων τῆς Πόλης, τῶν Ὁσίων τῆς Ἀνατολῆς. 

Ὡς Κοινωνία, ὀφείλουμε νά διακρίνουμε τόν τεχνολογικό πολιτισμό ἀπό τόν πολιτισμό τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά καί τήν ἀλαζονεία τοῦ ἀνθρωποθεοῦ ἀπό τήν ταπείνωση τοῦ Θεανθρώπου.

Πάντως, ἡ μεγαλύτερη ἀντίσταση στούς τυράννους, ὅπου γῆς καί ὅποιας ἐποχῆς καί ὅποιας κοπῆς, εἶναι ἡ ἐφαρμογή τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ, κυριότερη τῶν ὁποίων εἶναι ἡ ἀνιδιοτελής ἁγία ἀγάπη, καί ἡ ἐπίκληση τοῦ ὀνόματός Του μέσα στήν καρδιά. 

Ὁ κατεξοχήν ἀντιστασιακός, εἶναι ὁ ἄνθρωπος πού θεραπεύεται ἀπό τά πάθη καί γνωρίζει τόν Θεό.

Ὁ Θεός νά ἀναπαύσει τούς ἀδελφούς μας τῆς Μικρασίας καί νά σκεπάζει τήν πατρίδα μας».

*

Ἀκολούθησε Ἐπιμνημόσυνη δέηση καί κατάθεση στεφάνων στήν πλατεία Μακεδονομάχων, ὅπου ἐκφώνησε ἐπίκαιρο λόγο ὁ φιλόλογος Ἀλέξανδρος Μακρίδης. 

 

ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΔΩ