Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ, προς το πλήρωμα της Ιεράς Μητροπόλεώς μας διαβάσθηκε την Κυριακή 4 Αυγούστου 2013, σε όλους του Ναούς της Μητροπολιτικής μας Περιφέρειας, με την ευκαιρία της εορτής της Μεταμορφώσεως αλλά και την έναρξη της περιόδου του Δεκαπενταυγούστου, αναφερόμενος στο πρόσωπο της Παναγίας.
Διαβάστε ολόκληρη την εγκύκλιο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας :
Eγκύκλιος υπ’ αριθμ. 307 :
Σ Ε Ρ Α Φ Ε Ι Μ
διά της χάριτος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
Επίσκοπος και Μητροπολίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Καστορίας
προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα της καθ’ Ημάς Ιεράς Μητροπόλεως
—————————–
Ετοιμαζόμαστε, αδελφοί μου, και πάλι φέτος μέσα στο μήνα Αύγουστο, ο οποίος ήδη έχει ξεκινήσει, να γιορτάσουμε αφ’ ενός μεν τη δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού στο Όρος Θαβώρ και αφ’ ετέρου τη θεομητορική εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, που αποτελεί για μας τους Ορθοδόξους την κορυφαία θεομητορική γιορτή ή όπως την έχουν ονομάσει «το Πάσχα του καλοκαιριού».
Γι’ αυτό και ο μήνας Αύγουστος είναι σχεδόν ολόκληρος αφιερωμένος στο πρόσωπο της Παναγίας. Οι καθημερινοί Παρακλητικοί Κανόνες, που ψάλλονται στην Αγία μας Εκκλησία, μας φέρνουν σ’ επαφή με το πρόσωπο της Παναγίας.
Επιτρέψτε μου πάρα πολύ σύντομα να καταθέσω στην αγάπη σας λίγες σκέψεις δανεισμένες από τους Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας για το πρόσωπο της Παναγίας.
Πρώτον. Την ονόμασαν «βασίλισσα των αγγέλων και των ουρανών». Την χαρακτήρισαν «Δέσποινα του κόσμου», που ακατάπαυστα απλώνει τη σκέπη της στον περιούσιο λαό της και την κληρονομία του Υιού της. Της έδωσαν οι Πατέρες αμέτρητα ονόματα. Το καθένα απ’ αυτά φανερώνει την επέμβαση της Παναγίας στη ζωή του κάθε ανθρώπου. Ονόματα, όπως Οδηγήτρια, Γοργοϋπήκοος, Ελεούσα, Επακούουσα, Γιάτρισσα και πολλά άλλα.
Δεύτερον. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός την χαρακτηρίζει «έμψυχο κιβωτό του ζώντος Θεού», «που κράτησε στα σπλάχνα της τον Δημιουργό της».
Την παρομοιάζει, δηλαδή, με την κιβωτό της Παλαιάς Διαθήκης που έσωσε τον Νώε από τον κατακλυσμό. Έτσι κι εκείνη, με το να φέρει στη γη όχι απλώς την ουράνια βροχή αλλά αυτόν τον Κύριο των νεφελών, κατά την έκφραση του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, έσωσε το ανθρώπινο γένος από τον κατακλυσμό της αμαρτίας.
Την επαινεί ο θεοφόρος Δαμασκηνός ότι αναδείχθηκε «λογικός παράδεισος του νέου Αδάμ», δηλαδή του Χριστού. Όπως στον Παράδεισο τον οποίο δημιούργησε ο Θεός φυτεύτηκε το δένδρο της γνώσεως, έτσι και στην άχραντη γαστέρα της φυτεύτηκε το δένδρο της ζωής που είναι ο Υιός και Θεός της, που είναι η ζωή του κόσμου.
Γι’ αυτό και όποιος προστρέχει προς την Παναγία, στην ουσία δι΄ αυτής προστρέχει στον Υιό και Θεό της. Όποιος επικαλείται την πρεσβεία της Παναγίας, δι’ αυτής ζητά το έλεος του Σωτήρος Χριστού. Καί όποιος τιμά την Παναγία τιμά συγχρόνως και τον εξ’ αυτής τεχθέντα Σωτήρα Κύριο.
Τρίτον. Η διακονία της. Η διακονία της Παναγίας, είναι «το πρεσβεύειν και το μεσιτεύειν διά την σωτηρίαν του κόσμου». «Ημέρας και νυκτός πρεσβεύης υπέρ ημών», γράφει χαρακτηριστικά ο ιερός υμνογράφος. Πρεσβεύει για τον ανθρώπινο πόνο, για τα προβλήματα που απασχολούν τον άνθρωπο στην μέλαινα και ζοφώδη θάλασσα της παρούσης ζωής.
Μοιάζει η Παναγία με τη μητέρα εκείνη που απλώνει τα χέρια της και αγκαλιάζει τα παιδιά της, που «χαίρει μετά χαιρόντων και κλαίει μετά κλαιόντων». Αν οι δεήσεις των Χριστιανών κατά την έκφραση του Αποστόλου Ιακώβου του Αδελφοθέου «εύχεσθε υπέρ αλλήλων, όπως ιαθήτε, πολύ ισχύει δέησις δικαίου ενεργουμένη», έχουν μεγάλη δραστικότητα και φτάνουν στο θρόνο της Θείας Μεγαλωσύνης, πόσο πιο μεγάλη αποτελεσματικότητα έχουν οι δεήσεις και ικεσίες της Παναγίας;
Γι’ αυτό την χαρακτήρισαν ως την προεστώσα της πρεσβείας, δηλαδή την προϊσταμένη σ’ αυτήν τη διακονία που αθόρυβα, άμεσα και ταχύτατα, ημέρα και νύχτα, χωρίς καθυστερήσεις ή διακοπές δέεται για τη σωτηρία του κόσμου.
Οφείλουμε, λοιπόν, να τιμούμε την Παναγία πάντοτε και σε κάθε στιγμή της ζωής μας, ιδιαιτέρως όμως αυτές τις ημέρες που η Εκκλησία μας προετοιμάζει για τη μεγάλη γιορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Χρέος μας, ακόμη, να προσκυνούμε τιμητικά, σεβαστικά και με ευλάβεια τις ιερές εικόνες, το θείο χαρακτήρα της Παναγίας για να αντλούμε δύναμη, προκειμένου να συνεχίσουμε την πορεία μας προς ουρανόν.
Καθήκον μας, επίσης, να υμνολογούμε την Παναγία με τις Ιερές Ακολουθίες και με τα ιερά τροπάρια τα οποία έγραψαν θεόπνευστοι υμνογράφοι, κυρίως όμως με τη ζωή μας και με την κατά Θεόν πολιτεία μας.
Επιτρέψτε μου, ακόμη, με τη σημερινή επικοινωνία μαζί σας να σας υπενθυμίσω και κάποιες υποχρεώσεις μας, οι οποίες θα μας βοηθήσουν με τον καλύτερο τρόπο να τιμήσουμε την Παναγία και μαζί με αυτήν τον Σωτήρα Κύριο Ιησού Χριστό.
1. Αν κάποιος έχει αποκτήσει την κακή συνήθεια να βλασφημεί τα Θεία και ιδιαιτέρως το πρόσωπο της Θεοτόκου, θα πρέπει πάραυτα να σταματήσει το φοβερό αυτό αμάρτημα. Αν ο Υιός του Θεού ανέχεται να βλασφημείται το όνομά Του, δεν ανέχεται όμως να βλασφημείται το όνομα της Παναγίας Μητέρας Του. Η βλασφημία αποτελεί τον δυναμίτη στην ζωή μας, στην οικογένειά μας, στον χώρο της εργασίας μας, δίνοντας δικαίωμα στον αντικείμενο εχθρό να εισχωρεί στην ζωή μας.
2. Θα αποτελεί για μας τους ιδίους ιδιαίτερη ευλογία να συνηθίσουμε να απευθύνουμε στην Παναγία καθημερινά τους Χαιρετισμούς ή να διαβάζουμε τον Παρακλητικό της Κανόνα. Όσα δεν μπορέσαμε μέχρι σήμερα να λύσουμε με την λογική μας, θα τα πετύχουμε με τον τρόπο αυτό και συγχρόνως θα αποκτήσουμε ειρήνη στην ψυχή μας, ανέκφραστη χαρά και θα φυγαδεύσουμε την ασθένεια του αιώνος μας, το άγχος.
3. Από την 1η Αυγούστου, θα αρχίσουμε να νηστεύουμε. Αυτή η νηστεία είναι μία προσφορά στην Παναγία, η οποία τελειώνει την ημέρα της εορτής, την 15η Αυγούστου, ακριβώς μετά την Θεία Λειτουργία, στην οποία και θα πρέπει να κοινωνήσουμε των Αχράντων Μυστηρίων. Ας αγωνισθούμε στο αγώνισμα της νηστείας των ολίγων αυτών ημερών με σκοπό να προετοιμασθούμε κατάλληλα για το μεγάλο γεγονός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Δεν επιτρέπεται η λύση της νηστείας την παραμονή της εορτής για τον οποιοδήποτε λόγο εκτός ασθενείας και μάλιστα με την πρόφαση ότι συμμετέχουμε σε μία πανήγυρη. Η κατάλυση της νηστείας συνιστά μη συμμετοχή στην γιορτή της Παναγίας και άρα προσβολή του προσώπου της.
4. Σας προτρέπω να παρακολουθείτε καθημερινά στους Ιερούς Ναούς των Ενοριών σας τον Παρακλητικό Κανόνα προς την Υπεραγία Θεοτόκο. Θα έχετε πολλή χαρά και ευλογία.
5. Σας καλώ στις Ιερές Ακολουθίες που θα γίνουν στις 14 Αυγούστου το βράδυ στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριάς και στους άλλους πανηγυρίζοντες Ιερούς Ναούς της επαρχίας μας.
Στις 15 Αυγούστου το απόγευμα θα πρέπει να βρεθούμε στην υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας από τον Μητροπολιτικό Ναό στην Ιερά Μονή Παναγίας Μαυριωτίσσης, καθώς επίσης και στην Ιερά Αγρυπνία, που θα γίνει στο ιστορικό αυτό Μοναστήρι του 11ου αιώνος στις 22 προς 23 Αυγούστου, απόδοση της εορτής της Κοιμήσεως.
Σας προτρέπω, ακόμη, να συμμετάσχετε στις Ιερές Ακολουθίες στις 30 και 31 Αυγούστου στην Ιερά Μονή Παναγίας της Φανερωμένης στην Αγία Κυριακή επ’ ευκαιρία της εορτής της Κατάθεσης της Τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου, καθώς επίσης και στις 7 και 8 Σεπτεμβρίου στην Ιερά Μονή της Παναγίας στην Κλεισούρα.
Τέλος, σας προτρέπω να συμμετάσχετε στην Αγρυπνία που θα γίνει στην Ενορία σας ή σε κάποια γειτονική Ενορία την προπαραμονή της εορτής, 13 προς 14 Αυγούστου, ως ελάχιστη συμμετοχή στο γεγονός της κοιμήσεώς της.
Με αυτές τις σκέψεις εύχομαι να έχετε πάντοτε στην ζωή σας την ευλογία της Παναγίας και την εκπλήρωση από Εκείνη κάθε ευγενούς επιθυμίας σας.
Καλό Δεκαπενταύγουστο.
Με θερμές ευχές
Ο Ε Π Ι Σ Κ Ο Π Ο Σ Σ Α Σ
Ο ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ