Τὸ ἑσπέρας τῆς Δευτέρας 10 Νοεμβρίου 2025, ξεκίνησαν οἱ λατρευτικὲς ἐκδηλώσεις πρὸς τιμὴ τοῦ πολιούχου της Καστοριᾶς, Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Μηνᾶ τοῦ Θαυματουργοῦ. Ἡ Καστοριὰ μαζὶ μὲ τὸν πολιοῦχο τῆς ἑορτάζει τὴν ἐπέτειο τῶν 113 ἐτῶν ἀπὸ τὴν ἀπελευθέρωσή της ἀπὸ τὸν τουρκικὸ ζυγό.
Οἱ ἀκολουθίες τῆς ἑορτῆς τελοῦνται στὸ Ἱερὸ Μεταβυζαντινὸ Παρεκκλήσιο Παναγίας Μουζεβίκη (Ἅγιος Μηνάς), ὅπου διασώζεται περίφημη ἁγιογραφία τοῦ Ἁγίου.
Φέτος στὶς λατρευτικὲς ἐκδηλώσεις συμμετέχουν προσκεκλημένοι τοῦ Σεβ. Ποιμενάρχη μᾶς κ. Καλλινίκου, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ἀλεξανδρουπόλεως κ. Ἄνθιμος καὶ ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Τανάγρας κ. Ἀπόστολος, βοηθὸς Ἐπίσκοπος τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν καὶ τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου μᾶς κ.κ. Ἱερωνύμου Β’.
*
Σήμερα τὸ ἀπόγευμα, παραμονὴ τῆς ἑορτῆς, ἀφοῦ πραγματοποιήθηκε ἡ ὑποδοχὴ τοῦ Ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, ἔμπροσθεν τοῦ Ἱεροῦ Παρεκκλησίου, τελέστηκε ὁ Πολυαρχιερατικὸς Ἑσπερινός, χοροστατοῦντος καὶ ὁμιλοῦντος τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου Τανάγρας κ. Ἀποστόλου καὶ συγχοροστατούντων τῶν δύο Μητροπολιτῶν.
Στὸν Ἑσπερινὸ συμμετεῖχαν πολλοὶ ἱερεῖς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ἐνῷ ἐκκλησιάστηκε πλῆθος πιστῶν, μὲ πρῶτες τὶς ἀρχὲς τοῦ τόπου, ἤτοι τὸν Δήμαρχο Καστοριᾶς κ. Ἰωάννη Κορεντσίδη, Ἀντιδήμαρχοι, τὸν πρόεδρο τῆς Τοπικῆς Κοινότητας Καστοριᾶς κ. Θεόδωρο Μαλεγκάνο κ.ἄ.
Ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης κ. Καλλίνικος εὐχαρίστησε τοὺς δύο Ἀρχιερεῖς γιὰ τὴν τιμητικὴ συμμετοχή τους στὴν ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ καὶ τὰ Ἐλευθέρια τῆς Καστοριᾶς.
Προσφωνῶντας δὲ τὸν χοροστατοῦντα Θεοφ. Ἐπίσκοπο Τανάγρας κ. Ἀπόστολο, εἶπε ὅτι ἔχει πλούσιο βιογραφικό, μὲ ἀκαδημαϊκοὺς τίτλους, παιδαγωγική, κοινωνικὴ ἐργασία καὶ προσφορὰ καὶ ἀναγνώριση ἀπὸ παγκόσμιους ὀργανισμούς.
Ἡ βασική του ἰδιότητα καὶ χάρισμα εἶναι ὅτι εἶναι Ἐπίσκοπος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀλλὰ καὶ βοηθὸς καὶ συνεργάτης, τοῦ συνετοῦ καὶ πράου Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερωνύμου Β’ καὶ Διευθυντὴς τοῦ Γραφείου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στὶς Βρυξέλλες.
Ὁ Θεοφ. Ἐπίσκοπος κ. Ἀπόστολος στὸ κήρυγμά του, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τὸν Μητροπολίτη Καστορίας γιὰ τὴν πρόσκληση νὰ συνεορτάσει τὸν πολιοῦχο Ἅγιο τῆς Καστοριᾶς, μίλησε ἐμπνευσμένα γιὰ τὸν Ἅγιο Μηνᾶ δίνοντας ἔμφαση στὴν ἔννοια τῆς δικαιοσύνης καὶ τῆς ἀδικίας ἀφοῦ προεῖπε ὅτι ὁ Ἅγιος Μηνάς εἶναι καὶ ὁ προστάτης τῶν ἀνθρώπων ποὺ κατηγοροῦνται ἄδικα.
«Τὸ δίκαιο καὶ τὸ ἄδικο Μποροῦμε νὰ τὸ δοῦμε ἀπὸ πολλὲς πλευρὲς» ἀνέφερε.
«Ἡ ἀδικία ἀπὸ τὴν νομική της πλευρὰ εἶναι ἡ παραβίαση τῶν νόμων ποὺ ὁρίζει κοινωνία εἰς βάρος ἑνὸς ἀτόμου. Ἀλλὰ ἡ ἀδικία ἔχει καὶ μιὰ ὑποκειμενικὴ διάσταση. Σ’ αὐτὴ τὴν περίπτωση ἡ ἀδικία ἐμφανίζεται ὡς ἕνα συναίσθημα ποὺ ἐξαρτᾶται ἀπο τὴν ἰδιαίτερη ἐξήγηση ποὺ δίνει ὁ καθένας ἀπὸ μᾶς σὲ αὐτὰ ποὺ τοῦ συμβαίνουν.
Ἡ ἀδικία δὲν ταλαιπωρεῖ ἀποκλειστικὰ μεμονωμένα ἄτομα,. Ἀδικία μπορεῖ νὰ νιώσουν καὶ νὰ ζήσουν κοινωνικὲς ὁμάδες κοινότητες κοινότητες καὶ κράτη.
Μιὰ τέτοια μεγάλη ἀδικία ἔνιωσε καὶ τὸ γένος μᾶς, μὲ τὴν πτώση, μὲ τὴν ἅλωση τῆς βασιλίδος τῶν πόλεων, τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἀπὸ τοὺς ὀθωμανοὺς τὸ 1453.
Ἀλλὰ ἡ κατάκτηση τῆς Καστοριᾶς τοὺς ὀθωμανοὺς προηγήθηκε 60 χρόνια νωρίτερα. Ἡ Καστοριὰ ἔπεσε στὰ χέρια τῶν Ὀθωμανῶν τὸ 1383. Καὶ ἔμεινε ὑποδουλωμένη σχεδὸν πέντε αἰῶνες χωρὶς νὰ χάσει σὲ ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια τὴν ἑλληνικὴ συνείδηση τὴν πίστη στὸ Χριστὸ καὶ τὴν ἐλπίδα γιὰ τὴν ἄρση αὐτῆς τῆς ἀδικίας. Ὅπως ὅλο τὸ ἔθνος ὅπως ὁλάκερη ἡ ρωμιοσύνη, ζοῦσε μὲ τὴν ἐλπίδα: ὅτι πάλι μὲ χρόνια μὲ καιροὺς πάλι δικά μας θά’ναι.
Καὶ τὸ ποθούμενο, ὅπως ἔλεγε συνθηματικὰ ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ἐκπληρώθηκε μιὰν ἡμέρα στὴν ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ 11 Νοεμβρίου 1912. Ἡ Καστοριὰ ἀπελευθερώθηκε ἀπὸ αὐτὴ τὴν ἀδικία. Ἀνήμερα στὴν ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Ἅγιος Μηνὰς τιμᾶται ὡς ἀπελευθερωτὴς προστάτης καὶ πολιοῦχος τῆς πόλεως τῆς Καστοριᾶς», εἶπε ὁ Θεοφιλέστατος.
.
*
Τὸ πρωὶ τῆς ἑορτῆς θὰ τελεστεῖ τὸ Ἀρχιερατικὸ Συλλείτουργο, προεξάρχοντος καὶ ὁμιλοῦντος τοῦ Σεβ. Ἀλεξανδρουπόλεως κ. Ἄνθίμου καὶ συλλειτουργούντων τοῦ Θεοφ. Ἐπισκόπου κ. Ἀποστόλου καὶ τοῦ Ποιμενάρχου κ. Καλλινίκου, ἡ Ἱερὰ Λιτανεία καὶ ἡ ἐπίσημη Δοξολογία ἐπὶ τῇ ἀπελευθερώσει τῆς πόλεώς μας.








